Thursday, April 9, 2009

Program Bubur Asyura di PASTI Kinabatangan Meriah

Ahad-5 APRIL- Program yang seringkali dirancang tetapi kerap menemui kegagalan untuk dilaksanakan kerana kekangan para peserta. Program bubur Asyura sememangnya menuntut komitmen yang tinggi daripada para pengayuhnya.

Menyediakan kayu pengayuh

penyediaan santan

Ramasan santan berstrategi, katanya... apalah rahsianya


Setelah sekian lama, Kinabatangan sunyi daripada hidangan Bubur Asyura, kini kembali bergema dengan suara senda gurau dan usikan yang melahirkan perasaan muhibbah dikalangan para warga Kinabatangan.


Persiapan menyediakan Bubur Asyura bermula pada malam tadi dengan program Ikan bakar bagi membakar semangat para ahli usrah untuk turun berkhidmat pada pagi ini.


Bermula jan 6.30 pagi, YM Raja Hashim (pengarah program) dan warga Kinabatangan mula turun untuk memanaskan kawah-kawah untuk Bubur Asyura. Manakala di pihak yang lain Ust Muhammad memimpin kumpulan yang menyediakan sarapan pagi.

Sumadak sunti Kinabatangan menyediakan bahan-bahan untuk makan tengahari


Walaupun berhadapan dengan masalah ketiadaan air, para petugas tidak tetap bersemangat mengangkut air dari rumah berdekatan. Selaku jiran rapat PASTI Ust Amran Omar menjadi tulang belakang penyedia bahan keperluan program.

Para petugas mengacau mengikut jadual bagi memastikan bubur asyura siap dengan baik. Pada mulanya bubur asyura Kelantan melimpah keluar kerana lebih beras. Kawah kecil terpaksa digunakan bagi menangung limpahan beras itu. Ini bermakna 3 kawah asyura telah dikayuh.


Istimewanya kali ini, PASTI menerima tetamu dari Kula Lumpur iaitu Timbalan Pengarah PASTI Malaysia . Beliau sempat beramah mesra bersama peserta sebelum dibawa melawat bakal PASTI.


Bubur asyura Kedah pimpinan Ust Ahmad Fuad siap lebih awal. Maka para jemaah berpeluang mengalas perut dengan bubur Asyura Kedah disamping hidangan tengahari dengan nasi ikan masin.

Sebelum jam 3 semua bubur siap dimasak. Bubur dibahagi-bahagi kepada para peserta dan jiran-jiran sekitar PASTI.

kena banyak senyum baru manis shura kelate....
Kayuhan Bubur Kedah oleh Otai Kedah
Berat dan berasap... antara ujian disaat-saat akhir

2 comments:

Khairy Junoh said...

Menarik sekali aktiviti.....
Terutamanya gambar yang ke-empat tu

gopenghagen said...

ya..menyentuh hati betul